Статті (ІЦЕ)

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 55
  • Документ
    Інтелектуальний капітал у суднобудівних інжинірингових сервісах: підходи до оптимізації та управління в умовах Індустрії 5.0
    (Гельветика, 2024) Левіт О. О.; Рогов В. Г.; Levit Oleksandr; Rogov Viacheslav
    Проведено комплексний аналіз підходів до оптимізації та управління інтелектуальним капіталом у суднобудівних інжинірингових сервісах в умовах Індустрії 5.0. Досліджено основні компоненти інтелектуального капіталу та їхній вплив на конкурентоспроможність підприємств. Визначено сучасні технології проєктування, що вимагають високого рівня інтелектуальної спроможності. Доведено важливість ефективної взаємодії між людським, інформаційно-технологічним, організаційним та реляційним капіталом для досягнення стратегічних цілей підприємства. Розроблено класифікацію підприємств за рівнем інтенсивності використання інтелектуального капіталу. Досліджено основні виклики та ризики, з якими стикаються підприємства під час управління інтелектуальним капіталом в умовах Індустрії 5.0. Визначено необхідність створення ефективних механізмів управління цими ризиками.
  • Документ
    Тренди цифрових технологій в морегосподарюванні
    (2023) Корнієнко О. П.; Korniyenko Oksana
    В статті описано сутність та глобальні вектори розвитку сучасних цифрових технологій, які є визначальними для морегосподарського комплексу. Проаналізовано інноваційні тренди у діджитал-сфері за напрямком морських перевезень. Розглянуто потенціал та перспективи застосування технології блокчейн на шляху цифровізації підприємств морегосподарського комплексу. Визначено основні напрямки інтеграції блокчейн до морської індустрії, що допоможуть підвищити ефективність поточних процесів та створити нові. Визначено, що автоматизація документообігу та транзакцій, вирішення питання довіри між контрагентами, створення єдиної відкритої та безпечної бази даних за допомогою смарт-контрактів, для реєстрації відомостей про морські судна, у тому числі, про глобальні ризики та їх вплив на перевезення, для інтерактивних контрактів та морських страхових полісів є одними з найбільш перспективних реалізацій блокчейну в морській логістиці.
  • Документ
    Обгрунтування необхідності становлення державної інноваційної системи у сфері морегосподарювання
    (2023) Корнієнко О. П.; Korniienko Oksana
    В статті обґрунтовано, що сутність конкурентоспроможності на підприємствах морегосподарського комплексу полягає в посиленні процесу глобального поділу праці внаслідок взаємозалежності макрорегіонів Земної кулі, а також в структурних диспропорціях їх розвитку і нерівномірності просторового розподілу ресурсної бази в сукупності з екологічними та іншими обмеженнями. Проаналізовано протекціоністські кроки, які робляться з боку морських держав з метою підвищення конкурентоспроможності всіх видів морської діяльності. Досліджено основні вектори діяльності міжнародних програм з досягнення сталого розвитку, які передбачають попередження і зменшення наслідків стихійних лих і антропогенних катастроф в Світовому океані, дослідження ролі Світового океану, оцінку, прогноз, пом'якшення та адаптацію до варіацій і зміни клімату, вдосконалення системи управління біологічними, мінеральними і енергетичними ресурсами Світового океану, поліпшення управління і захисту морських екосистем.
  • Документ
    Інвестування інтелектуального капіталу в інноваційний розвиток підприємства
    (2023) Корнієнко О. П.; Korniienko Oksana
    У статті дані сучасні проблеми інвестування інтелектуального капіталу у розвиток підприємства, методи управління та оцінки ефективності інвестування інтелектуального капіталу. Проаналізовано поняття «інтелектуальний капітал» та визначено категорію авуару як матеріальних та нематеріальних ресурсів, що не мають ліквідності та формальної реєстрації власності. Запропоновано розглядати структуру інтелектуального капіталу підприємства у вигляді конкретних елементів, серед яких: людські авуари, ринкові авуари та активи, а також структурні авуари та активи. В дослідженні представлено схему формування та інвестування інтелектуального капіталу підприємства. Запропоновано визначати ефективність інвестицій інтелектуального капіталу у вигляді комерціалізації створеної інноваційної продукції або додаткового доходу, отриманого підприємством внаслідок реалізації проєктів щодо його інноваційного розвитку.
  • Документ
    Функції морських портів України як складової морегосподарського комплексу
    (2018) Корнієнко О.; Кошара К.; Korniyenko O.; Koshara K.
    Розглянуто питання сутності порту в межах загальноекономічного розуміння. Зроблено аналіз морської цілісності та розглянуті проблеми, які призвели до цього. Проаналізовано унікальні характеристики основної роботи портового господарства. Зроблено огляд основних потужностей морегосподарського комплексу України та їх вплив на процес інтеграції. Сформульовано та порівняно принципи функціонування та розвитку вітчизняних та зарубіжних морських портів. Розроблено схеми роботи та функціонування порту. Запропоновано методи підвищення конкурентоспроможності українського портового господарства.
  • Документ
    Світові тенденції розвитку морських портів
    (2022) Корнієнко Оксана; Лук'яненко Вікторія
    Світові торгівельні тенденції мають значний вплив на розвиток морських торговельних портів і це доводять чисельні приклади азіатських портів та портів Сполучених Штатів Америки, ЄС. Розвиток торгівельної спроможності портів є очевидним, оскільки перевезення вантажів є основним процесом в торгівлі, а сучасні порти являються багатофункціональними хабами, що надають послуги не лише із перевалки вантажів, а й митні, організаційні, логістичні, складські та інші послуги з ланцюгу доставки.
  • Документ
    Застосування діджитал-технологій для бізнес-процесів підприємства
    (2022) Корнієнко Оксана; Борисюк Оксана
    В процесі трансформації інформаційного напряму економіки бізнес-структурам потрібне застосування інноваційних розробок, інформаційних засобів і технологій для забезпечення фундаментальних стратегічних ринкових переваг. Динаміка змін є неймовірно швидкісною і кожне підприємство стикається із екзистенціальними загрозами від нових та існуючих конкурентів. В період Четвертої індустріальної революції саме технології надають будь-якій організації можливість змінити власну бізнес-модель так, аби відрізнятися від світового глобального ринку.
  • Документ
    Концептуальні основи створення системи науково-прогностичного забезпечення морської діяльності України
    (2023-02-28) Корнієнко Оксана Петрівна; Korniienko Oksana
    Стаття присвячена дослідженню фундаментальних засад щодо створення системи науково-прогностичного забезпечення морегосподарської діяльності України. Визначено, що Форсайт є великим набором методик прогнозування, що відповідають потребам прийняття рішень на державному рівні. Проведено діагностику інституційних проблем форсайт-досліджень. Узагальнено зарубіжний досвід формування інституційної системи для здійснення форсайт-досліджень в морській сфері. Проаналізовано структуру прогностичного методу Форсайт, який включає в себе два основних компоненти: (1) структуровані передбачення і проєктування довгострокового соціального, економічного і технологічного розвитку і пов'язаних з ними потреб; (2) інтерактивні методи наукових дебатів, аналізів і досліджень, які передбачають широке співучасть зацікавлених сторін, а не лише вузького кола експертів, як у випадку традиційного прогнозування.
  • Документ
    Підвищення культури безпеки трудового персоналу на суднобудівному підприємстві за допомогою залучення цифрових каналів та технологій
    (2022) Корнієнко Оксана; Петрова Оксана
    «Дві мегатенденції будуть визначати нашу діяльність у найближчі десятиліття, – це стійкий розвиток і діджиталізація». Перехід до постіндустріального суспільства вимагає від компаній проведення цифрової трансформації і інноваційної політики для розвитку свого бізнесу. Суднобудівна галузь – це динамічний та конкурентоспроможний сектор, від рівня розвитку та нових технологій якого залежить розвиток світової морської торгівлі, оновлення флоту, економічна ефективність, екологічність морського транспорту та безпека працівників.
  • Документ
    Морський транспорт в період четвертої індустріальної революції
    (2021) Корнієнко Оксана Петрівна
    Досліджено стан та перспективи розвитку морського транспорту. Підкреслено, що проведення четвертої індустріальної революції в сфері водного транспорту передбачає створення інтелектуальної інформаційно-телекомунікаційної системи морського транспорту. Доведено, що інтелектуалізація морського транспорту уможливлює оптимізацію використання палива і енергетичних ресурсів, сприяє прогнозування погоди і здійсненню ефективної погодної маршрутизації. Виявлено, що в процесі модернізації морського транспорту об'єктами інтелектуалізації є судна, ІТ-інфраструктура, порти і мультимодальні шлюзи. Обґрунтовано, що інтелектуальні морські порти формуються в результаті цифровізаціі і роботизації портової інфраструктури.
  • Документ
    Економічні інтереси учасників дуальних освітніх програм у вищій школі
    (2023) Канаш О. Є.; Kanash, Olesia
    Стаття присвячена виявленню, систематизації, з’ясуванню природи економічних відносин, які виникають між учасниками освітнього процесу у закладах вищої освіти під час розробки та реалізації освітньо-професійних програм, побудованих на засадах дуальності. Виявлено, що в підґрунті цих відносин перебувають економічні інтереси зацікавлених сторін. Доведено, що вони походять від бажання компенсувати інвестиції кожної з них в створення інтелектуального капіталу належної якості. Запропоновано інструменти збалансування економічних інтересів учасників дуального освітнього процесу. Сконцентровано увагу на економічних розділах угод та контрактів, які формалізують взаємини суб’єктів, які їх укладають. Підкреслено, що економічні відносини між державою та учасниками освітнього процесу будуються на засадах суспільного договору між ними.
  • Документ
    Influence of State Policy on the State of Higher Education System in Ukraine
    (2022) Kanash, Olesia; Parsyak, Volodymyr N.; Zhukova Olena; Dybach Inna; Korniienko Oksana
  • Документ
    Інституціональні та організаційно-правові аспекти запровадження дуальної форми навчання у закладах вищої освіти
    (2022) Канаш Олеся Єгорівна; Kanash, Olesia
    Багаторічний український досвід переконливо засвідчив, що реформи (де б вони й коли б не відбувалися, хто б їх не започатковував) лише тоді мають пристойні шанси на успіх, коли спираються на надійне інституціональне підґрунтя. Теж саме стосується й модернізації вищої освіти, яка триває без зупинки аж з моменту набуття країною незалежності. Один з красномовних прикладів – безрезультатні, на жаль, спроби поширити на заклади вищої освіти концептуальні принципи дуальної освіти. Здавалося б, вивчили більшменш ґрунтовно практику її застосування в Німеччині, схвалили розпорядженням Кабінету Міністрів «Концепцію підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти» і зупинилися, ніби й не було позитивних намірів та оптимістичних сподівань. Усвідомлюючи, що проблема потребує як найшвидшого вирішення, автори поставили собі за мету ініціювати дискусію, наслідком якої стане вихід з глухого кута, у якому опинилися вітчизняні заклади вищої освіти.
  • Документ
    Дуальні технології у сьогоденних реаліях закладів вищої освіти України
    (2022) Парсяк В. Н.; Канаш О. Є.; Parsyak Volodymyr; Kanash Olesia
    Серед багатьох невирішених проблем, які постануть перед українським суспільством після закінчення війни, буде суттєве підвищення ефективності усіх сфер діяльності: економічної, політичної, соціальної. Теж саме стосується вищої освіти – системи відносин, в яких відбувається формування фахових компетенцій людського капіталу. Його, разом з іншими чинниками виробництва, бізнес залучає до процесів створення вартості. Є підстави вважати, що на цьому шляху стане актуальною технологія дуальної освіти. Покладаючись на цю робочу гіпотезу, в публікації зроблено спробу визначити точку відліку, з якої відбуватиметься рух до окресленої мети. Як наслідок систематизовано форми дуальної освіти, що набули поширення в нашій країні, та запропоновано їх характеристики. Зроблені висновки ґрунтуються на реальних кейсах. Описані в них події дають підстави для оптимізму та сподівань на розвиток та збагачення накопиченого досвіду.
  • Документ
    Дорожня карта імплементації дуальної форми навчання у закладах вищої освіти
    (2022) Канаш О. Є.; Парсяк В. Н.; Kanash, Olesia; Parsiak Volodymyr
    Серед тем, які останнім часом перебували в центрі уваги чиновників Міністерства освіти і науки, науковців, топменеджерів закладів вищої освіти, належне місце посідала дуальна освіта, як інструмент набуття студентами фахових компетенцій, необхідних їм у майбутньому. Разом з тим, виявилося, що від розмов та гучних декларацій «про прихильність» до практичних справ так врешті-решт й не дійшло. Поодинокі випадки скоріше підтверджують цей висновок, а ніж спростовують його. Виходячи з наведеної констатації, автори поставили собі за мету розробити дорожню карту – рекомендації щодо реалізації відповідного процесу. Окреслено варіанти стратегій, які постають перед очима ключових його учасників в залежності від місця кожного з них в професійному життєвому циклі. Окрему увагу приділено проблемам, що посідають перед виконавчим персоналом ЗВО, підприємствами-роботодавцями, очікуванням щодо державної підтримки ініціатив з їхнього боку.
  • Документ
    Вища дуальна освіта в Європі: витоки, організація, економічно-правові умови
    (2021) Парсяк В. Н.; Канаш О. Є.; Parsyak Volodymyr; Kanash Olesia
    У контексті реформаційних процесів, які безупинно відбуваються в системі підготовки кадрів в Україні, досліджено джерела походження дуальної університетської освіти на теренах Європейського Союзу (на прикладі Німеччини). З’ясовано, що імпульсом для її поширення за межі професійно-технічної освіти стали зміни у настроях молоді, яка, прагнучи отримати гарантії економічної стабільності у майбутньому, не обмежується робітничими компетенціями, а має наміри набувати мінімально бакалаврський вишкіл. Отримано підтвердження робочої гіпотези щодо важливості створення інституційного економіко-правового підґрунтя для плідної співпраці отримувачів освітніх послуг, роботодавців і університетів. Представлено моделі дуальної освіти щодо розподілу навчального і робочого часу та різновиди навчальних курсів, як і набули поширення. Наголошено, що дуальна освіта не є інновацією для вітчизняної вищої школи, але разом із тим має наповнюватися новим змістом, з огляду на позитивний світовий досвід.
  • Документ
    Заклади вищої освіти перед обличчям конкурентних викликів
    (2021) Канаш О. Є.; Жукова О. Ю.; Парсяк В. Н.; Kanash, Olesia; Zhukova Olena; Parsiak Volodymyr
    У статті наведені результати дослідження подій, які відбуваються на висококонкурентному ринку освітніх послуг, та наслідків, які вони мають для вітчизняних закладів вищої освіти. Серед останніх – скорочення чисельності студентів – вихідців з України, національного кластеру центрів формування фахових компетенцій і, що особливо бентежить, – науково-педагогічного персоналу, який би мав опікуватися підтриманням на належному рівні інтелектуального капіталу нації. Зроблене припущення, що виявлені тенденції посилюються особливим змістом державної полі¬тики в економічній сфері. Вона не сприяє піднесенню бізнесу і призводить до хронічного зменшення видатків на соціальні програми і вищу освіту зокрема. За цих обставин привабливим виглядає заохочення до навчання в нашій країні абітурієнтів із країн, де зростає потяг до академічної міграції громадян.
  • Документ
    Місце інтелектуального складника в будові людського капіталу організації
    (2020) Канаш О. Є.; Kanash, Olesia
    У статті розглянуто будову людського капіталу та місце, яке посідає у ній інтелектуальний капітал. Інтерес до проблеми, винесеної у назву статті, зумовлений стрімкими змінами, які відбуваються в економіці світу під впливом Четвертої промислової революції, та необхідністю осмислення завдань, що постають у цьому контексті перед вітчизняними закладами вищої освіти. Вони є фінальною ланкою ланцюга формування людського капіталу, завдяки якій професійні компетенції особи набувають якості рушійної сили матеріального виробництва. Методичну базу дослідження становили багаторічні спостереження за практикою освітнього процесу в університетах Миколаївського регіону, а також аналіз публікацій за темою розвідки в друкованих та електронних виданнях. В останньому випадку вони були знайдені в мережі Інтернет через пошукові системи за запитами, які містили відповідні ключові слова. Доведено, що інтелектуальний капітал є результатом соціалізації індивіда, зокрема через набуття вищих фахових компетенцій. Це відрізняє поняття «інтелектуальний капітал» від звичайної робочої сили.