Кафедра економіки
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Кафедра економіки за Ключові слова "academic staff labor standards"
Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Дивергенція норм часу як наслідок адаптації ЗВО України до нових соціально-економічних та інституційних умов функціонування(2019) Ломоносова, Оксана; Ломоносов, Анатолій; Lomonosova, Oksana; Lomonosov, Anatoliy; Ломоносова, Оксана; Ломоносов, АнатолийЗаконом України «Про вищу освіту», прийнятим у 2014році, було встановлено, що заклади вищої освіти (ЗВО), яким надано статус національних, мають право самостійно визначати норми часу навчальної та інших видівроботи педагогічних і науково-педагогічних працівників. Доцього для ЗВО було обов’язковим використання норм часу для пла-нування та обліку навчальної роботи, що затвердженінаказом Міністерства освіти і науки України 21.08.2002 р. № 450. Після отримання дозволу на самостійне формування норм, багато які ЗВО з різних причин, передусім, у зв’язку з фінансовими труднощами, стали вносити зміни до нормчасу, офіційно затверджених Міністерством освіти інауки України. Внаслідок цього у них стали з’являтися свої власні видозмінені похідні системи норм часу. Таким чином, крім офіційно затверджених норм часу, у вищій освіті виникла ціла сукупність систем норм часу на виконання навчальної роботи, які мають загальне походження, загальну «материнську» систему норм часу. У своєму розвитку вони дедалі більше віддаляються від «материнської» системи й одна від одної, що дає змогу говорити про їх дивергенцію. Метою цієї статті є дослідження процесів дивергенції нормчасу на виконання навчальної роботи та визначення її основних напрямів. Дивергенція норм часу є адаптивним процесом, який полягає у пристосуванні систем норм часу ЗВО до нових умов функціонування. Як необхідні передумови для дивергенція норм часу у вищій освіті України виступають законода-вчі зміни, які дозволяють ЗВО в межах університетської автономії самим встановлювати норми часу на виконання навчальної роботи науково-педагогічними працівниками; різні умови функціонування ЗВО; їх відносна відособленість. Основними чинниками дивергенції виступають хронічненедофінансування вищої освіти, необхідність суттєвого під-вищення якості підготовки фахівців, суттєве скорочення випускників середніх шкіл внаслідок демографічної кризи в Україні. У процесі дослідження виявлено п’ять основних напрямів дивергенції, які об’єднують відповідніпервинні зміни систем норм часу. Трансформація норм часу дає змогуЗВО адаптуватися до змін зовнішнього середовища та особли-востей елементів внутрішнього середовища (організація навчального та наукового процесів, персонал, організація уп-равління, маркетинг тощо). Подальші дослідження дивергенції норм часу на виконання навчальної роботи мають по-лягати у визначенні ступеня змін норм протягом певного часу в окремих ЗВО або їх групах, а також у встановленні рівнів дивергенції в різних системах норм часу.